Backup On-site / Off-site, Soluții DR
Sunt datele dvs. în siguranță?
Ce se întâmplă cu datele organizației dumneavoastră în caz de distrugere parțială sau totală, accidentală sau intenționată, a infrastructurii IT?
Sunt datele dumneavoastră securizate și stocate în siguranță?
Este critic sa asigurați atât salvarea locală, cât și recuperarea în caz de dezastru a datelor pre-salvate în structuri securizate, în afara locației. Aceste structuri pot fi puse la dispoziție de către noi (servere virtuale sau reale colocate în data center) sau achiziționate de către Client și instalate într-un alt loc, în afara locației principale, cu respectarea anumitor condiții care să asigure protecția, consistența datelor și reinstalarea acestora cât mai rapidă și în condiții de maximă siguranță.
Există o diferență importantă între recuperarea de rezervă (Backup Recovery) și recuperarea în caz de dezastre (Disaster Recovery sau DR).
Backup este procesul de a face o copie suplimentară (sau mai multe copii) de date. Faceți o copie de siguranță a datelor pentru a le putea restaura dacă întâlniți o ștergere accidentală, o corupție a bazei de date sau o problemă cu o actualizare software.
Disaster Recovery (DR), pe de altă parte, se referă la planul și procesele pentru restabilirea rapidă a accesului la aplicații, date și resurse IT după o întrerupere generată de factori multipli cu impact mare asupra consistenței datelor și a accesului la acestea. Acest plan ar putea implica utilizarea alternativă a unui set redundant de servere și sisteme de stocare până când centrul dvs. de date principal va fi din nou funcțional.
După o întrerupere gravă, pur și simplu faptul că aveți copii ale datelor nu înseamnă că puteți menține afacerea funcțională. Pentru a asigura continuitatea activității, aveți nevoie de un plan robust și testat pentru recuperarea dezastrelor în cel mai scurt timp.
D-D-RD sau 3-2-1
to disk – to disk – to remote disk / 3 copii în două locații dintre care una externă
Sunt formule care arată modalitatea de replicare a datelor locale ale utilizatorilor sau a datelor de pe serverele de aplicații pe serverul de backup și mai apoi pe serverul de remote backup din afara locației (server de stocare, Cloud). Este structura minimă pentru a asigura cel puțin 2 copii de siguranță ale datelor și restaurarea acestora cât mai rapidă în caz de necesitate. Peste aceasta structură se aplică politicile de recuperare cât mai rapidă a datelor și reinstalarea proceselor standard de lucru pentru utilizatori în cel mai scurt timp cu putință.
Backup-ul complet off-site al unui volum de date poate fi completat cu mai multe niveluri de backup incremental sau diferențial, pentru a minimiza consumul de bandă de Internet și a scurta timpul necesar pentru completarea acelui backup.
Importanța planificării
Organizația dvs. nu își poate permite să neglijeze backup-ul sau recuperarea în caz de dezastru. Dacă este nevoie de câteva ore pentru a prelua datele pierdute după o ștergere accidentală sau intenționată, angajații sau partenerii dvs. vor rămâne inactivi, în imposibilitatea de a finaliza procesele critice pentru afaceri care se bazează pe tehnologia dvs. Și dacă durează zile pentru a readuce afacerea online după un dezastru, există riscul de a pierde permanent clienții. Având în vedere perioada de timp și banii pe care i-ați putea pierde în ambele cazuri, investițiile în structuri de backup și recuperarea în caz de dezastre sunt complet justificate.
În practică am întâlnit cazuri în care unii clienți nu luau în serios protejarea datelor și asigurarea unei proceduri de recuperare în caz de pierdere. “Nu s-a întâmplat în atâția ani, ce rost are sa cheltuiesc banii pe backup sau DR! Am o copie pe un HDD extern și îmi ajunge.” Rezultatul? Luni întregi de muncă pierdute din cauza unui angajat neatent sau a unui ransomware ajuns într-un PC cu drepturi de scriere pe un share de pe server.
Puțină teorie
Înțelegerea câtorva termeni esențiali vă poate ajuta să vă modelați deciziile strategice și vă vor permite să evaluați mai bine soluțiile de backup și recuperare în caz de dezastre.
- RTO – Recovery Time Objective
Obiectivul timpului de recuperare (RTO) este perioada de timp necesară pentru a recupera operațiunile normale de afaceri după o întrerupere. Pe măsură ce încercați să vă setați RTO, va trebui să luați în considerare cât timp sunteți dispus să pierdeți și impactul pe care îl va avea acest timp asupra afacerii. RTO poate varia foarte mult de la un tip de afaceri la altul. De exemplu, dacă o bibliotecă publică își pierde sistemul de catalog, poate continua să funcționeze manual timp de câteva zile, în timp ce sistemele sunt restaurate. Dar dacă un retailer online își pierde sistemul de inventar sau încasarea plaților online de exemplu, chiar și pentru 10 minute de întrerupere, pierderea asociată a veniturilor și disconfortul creat clienților ar fi inacceptabile. - RPO – Recovery Point Objective
Obiectivul punctului de recuperare (RPO) se referă la volumul de date pe care vă puteți permite să îl pierdeți în cazul unui dezastru. S-ar putea să fie nevoie să copiați datele într-un centru de date la distanță, Cloud, etc, astfel încât o întrerupere să nu conducă la pierderi de date. Sau puteți decide că pierderea a cinci minute, o oră sau chiar o zi de date ar fi acceptabilă. Se poate privi diferențiat pe părți din structura totala a datelor pe care le dețineți și pentru care puteți seta obiective în funcție de importanța acestora. - Failover
Tradus ca reluare în caz de nereușită, este procesul de depășire a momentului de impact în cazul unui dezastru prin conectarea automată la sisteme secundare care sa asigure continuitatea activității, cu o întrerupere minimă, chiar instant în cazul unor sisteme de backup avansate. După ce dezastrul a trecut și centrul de date primar este în funcțiune, activitatea ar trebui să poată fi reluată fără probleme. - Failback
Restaurarea este procesul de transfer al datelor de rezervă către sistemul sau centrul de date principal. Procesul de restaurare este în general considerat o parte a sistemului de backup, mai degrabă decât recuperarea în caz de dezastru. - DRaaS – Disaster recovery as a service
Recuperarea în caz de dezastru ca serviciu (DRaaS) este, așa cum îi sugerează și numele, un serviciu oferit de către o companie specializată, pentru a gestiona recuperarea în caz de dezastru, prin punerea la dispoziție a infrastructuri hardware și software. Unele oferte DRaaS ar putea oferi instrumente pentru gestionarea proceselor de recuperare a dezastrelor sau pentru a permite organizațiilor să gestioneze singure acele procese (în general servicii de tip Cloud).
Prioritizarea volumului de lucru
După înțelegerea conceptelor cheie, urmează aplicarea acestora la volumele de lucru. Multe organizații au multiple RTO și RPO care reflectă importanța fiecărui volum de lucru pentru afacerea lor.
Pentru o bancă majoră, sistemul bancar online ar putea fi un volum de lucru critic; banca trebuie să minimizeze pierderea de timp și de date. Cu toate acestea, aplicația de urmărire a timpului angajaților băncii este mai puțin importantă de exemplu. În cazul unui dezastru, banca ar putea permite ca această cerere să fie redusă pentru câteva ore sau chiar o zi, fără a avea un impact negativ major asupra afacerii.
Definirea volumului de lucru pe diferite niveluri poate ajuta la furnizarea unui cadru pentru planul dvs. de recuperare în caz de dezastru.
Nu așteptați până vă lovește dezastrul!
Pentru majoritatea organizațiilor, strategiile de backup și recuperare a dezastrelor sunt absolut critice pentru menținerea sănătății afacerii. Un set de politici de recuperare în caz de dezastru implementate din timp, vă poate salva de la cheltuieli imediate serioase sau pierderea cotei de piață și alte daune pe termen lung.
Orice ați face, nu așteptați prea mult pentru a vă evalua, planifica și pune în practică strategiile de backup și recuperare în caz de dezastru. Aceste planuri pot ajuta doar dacă sunt proiectate, implementate și testate cu mult înainte de a fi necesare.